blog #6
We weten het, het klinkt abstract en het lijkt 2 maal hetzelfde, maar er is een wereld van verschil in aanpak.
We kennen allemaal wel iemand die zijn woning verkoopt en zegt:
“Straks komt er een koppel kijken, ik ga hen het huis tonen, alle uitleg geven en hopen dat ze een bod doen.”
Er zijn 3 fouten in dit denkpatroon.
1) ‘Toon’ niet zomaar jouw woning
Wil je verkopen of niet? Wees er dan van bewust dat je ook dient te verkopen.
Je bent op dat moment niet de eigenaar, maar een verkoper. Je verkoopt de woning alsof het dé nieuwe thuis is voor kandidaat-kopers of de beste investering van hun leven is. Jouw verkoopvaardigheden zijn dus heel belangrijk. Hoe goed ben jij als verkoper?
In gelijk welke sector verdient een topverkoper veel geld. Dit is niet omdat het per se allemaal toffe mensen zijn. Ze zijn een krak in het verkopen. Ze slagen erin om iets voor meer geld te verkopen dan een ander dit kan. Ze brengen dus geld op.
Ben je professioneel niet bezig met het verkopen van producten of diensten? Schaaf dan met enkele trainingen jouw verkoopskills grondig bij. Het loont de moeite! Of doe beroep op een professional.
2) ‘Uitleg geven’
De theorie schrijft voor dat de verkoper slechts 20% aan het woord is en de koper 80%. Het is jouw taak om als verkoper de juiste vragen te stellen aan de koper en zo zijn/haar exacte behoeftes te achterhalen. Eens je deze kent, kan je hierop inspelen.
3) ‘Hopen’
Hoop doet leven, zeggen we wel eens. Als goede verkoper teer je niet op hoop. Je maakt gebruik van een duidelijke strategie om aan het eind van het bezoek (door te ‘trechteren’) de verkoop te kunnen afsluiten. Bereid je goed voor op een gesprek waarbij je jouw verkoop kan afronden.
We zien je denken. Hoe?
De eerste tip klinkt misschien raar als je weet dat we je net duidelijk gemaakt hebben dat je een verkoper bent en niet zomaar iets toont. Maar vergeet even dat je verkoper bent, het gaat hem om het feit dat je iemand helpt “ja” te zeggen tegen de beste investering uit zijn/haar leven.
Dit doe je door:
Tracht steeds jouw verkoop af te sluiten als de (kandidaat-)kopers nog in de woning zijn. Eens ze weg zijn, kan het nachtje slapen ervoor zorgen dat ze minder interesse hebben doordat ze intussen nog iets gelijkaardig te koop zagen staan. Vergis je niet, als mensen echt iets willen, dan kunnen ze ook in één bezoek beslissen, al hebben de meeste hiervoor een klein ‘duwtje’ nodig.
Als vastgoedmakelaar bouwden we intussen veel ervaring op in het commercieel begeleiden van kandidaat-kopers. We weten wat werkt en zijn geroutineerd in het opvangen van koopsignalen, het zeggen van de juiste zaken op het juiste tijdstip. Op vandaag scholen we ons hierin nog steeds bij, want hoe slimmer we worden, hoe beter we onze verkopers kunnen helpen aan de beste prijs.
Fasade-super-tip:
Werk aan jouw verkoopskwaliteiten, zo vergroot je jouw kans om meer uit jouw verkoopprijs te halen.
Fasade is gespecialiseerd in vastgoed in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen.
Verkoop of koop je een woning buiten die regio?
Contacteer ons gerust om de mogelijkheden te bespreken.